علا بنت الشاطىء
هلا بك اخى اختى فى منتدى علا بنت الشاطىء نتمنى لكم قضاء وقت ممتع معنا وتحميل موفق للجميع الاداره
لو تريد تكون عضو ادخل وسجل ادناه لو كنت عضو ادخل دخول ادناه
علا بنت الشاطىء
هلا بك اخى اختى فى منتدى علا بنت الشاطىء نتمنى لكم قضاء وقت ممتع معنا وتحميل موفق للجميع الاداره
لو تريد تكون عضو ادخل وسجل ادناه لو كنت عضو ادخل دخول ادناه
علا بنت الشاطىء
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

علا بنت الشاطىء

منتدى شامل
 
الرئيسيةالبوابة*أحدث الصورالتسجيلدخول
دخول
اسم العضو:
كلمة السر:
ادخلني بشكل آلي عند زيارتي مرة اخرى: 
:: لقد نسيت كلمة السر
المواضيع الأخيرة
» ( مقدمة الديوان )
قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 29 نوفمبر 2018, 2:24 pm من طرف عيد تايب يوسف

» ( الخروج من الجَنّة ) قصيدة بالعامية المصرية
قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 29 نوفمبر 2018, 2:17 pm من طرف عيد تايب يوسف

» ( أبواب الشمس ) قصيدة بالعامية المصرية
قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 29 نوفمبر 2018, 2:03 pm من طرف عيد تايب يوسف

» ( كرَكيب ) قصيدة بالعامية المصرية
قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 29 نوفمبر 2018, 1:50 pm من طرف عيد تايب يوسف

» ( أُمنيّة التمثال ) قصيدة بالعامية المصرية
قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 29 نوفمبر 2018, 1:40 pm من طرف عيد تايب يوسف

» ( المقياس ) قصيدة بالعامية المصرية
قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 29 نوفمبر 2018, 1:27 pm من طرف عيد تايب يوسف

» ( كارت شَحن ) قصيدة بالعامية المصرية
قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 29 نوفمبر 2018, 1:16 pm من طرف عيد تايب يوسف

» ( لِعْبَه صَعْبَه ) قصيدة بالعامية المصرية
قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 29 نوفمبر 2018, 1:01 pm من طرف عيد تايب يوسف

» ( الحالة ) قصيدة بالعامية المصرية
قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 29 نوفمبر 2018, 6:57 am من طرف عيد تايب يوسف

» ( حكايةفاشل ) قصيدة بالعامية المصرية
قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 29 نوفمبر 2018, 6:38 am من طرف عيد تايب يوسف

أفضل 10 أعضاء في هذا المنتدى
علا المصرى
قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 I_vote_rcapقصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 I_voting_barقصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 I_vote_lcap 
امين
قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 I_vote_rcapقصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 I_voting_barقصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 I_vote_lcap 
كيان انثى
قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 I_vote_rcapقصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 I_voting_barقصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 I_vote_lcap 
الهام المصرى
قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 I_vote_rcapقصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 I_voting_barقصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 I_vote_lcap 
شريف كمال
قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 I_vote_rcapقصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 I_voting_barقصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 I_vote_lcap 
هتروق وتحلى
قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 I_vote_rcapقصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 I_voting_barقصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 I_vote_lcap 
آســــــــــــر
قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 I_vote_rcapقصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 I_voting_barقصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 I_vote_lcap 
عصام بكار
قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 I_vote_rcapقصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 I_voting_barقصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 I_vote_lcap 
شاعر الرومانسية
قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 I_vote_rcapقصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 I_voting_barقصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 I_vote_lcap 
شهد الملكة
قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 I_vote_rcapقصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 I_voting_barقصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 I_vote_lcap 
سحابة الكلمات الدلالية
بحـث
 
 

نتائج البحث
 
Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأكثر نشاطاً
قصة (( في الحلال ))
<<< قصة رجولة استاذ >>>
ميراث خطر - ستيفاني هوارد - رواية ميراث خطر كاملة
القرآن الكريم (كتابة)
1200 - المستبد - عبير دار النحاس ( كاملة )
أسماء الله الحسنى
"اللاهوت المسيحي والإنسان المعاصر"
++++ موضوع متكامل لكل طقوس كنيستنا القبطية ++++ ادخل واستمتع
رواية جزيرة الأقدار -مارجري هيلتون -روايات عبير القديمة ( كاملة)
رواية عنيد - آن ميثر - روايات عبير القديمة (كاملة) _عنيد
أفضل 10 أعضاء في هذا الأسبوع
لا يوجد مستخدم
أفضل 10 أعضاء في هذا الشهر
لا يوجد مستخدم

 

 قصة (( في الحلال ))

اذهب الى الأسفل 
3 مشترك
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  الصفحة التالية
كاتب الموضوعرسالة
علا المصرى
الـمـؤ سس
الـمـؤ سس
علا المصرى


عدد المساهمات : 22760
نقاط : 30252
السٌّمعَة : 2
تاريخ التسجيل : 15/12/2013

قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (( في الحلال ))   قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 01 أكتوبر 2015, 3:15 am

الحلقه السادسه :

في كافيتريا كلية الهندسه ،...

محمد بحماس شديد :

- أبوسلم ، النهارده الأربعــــاء ، مش بيفكرك اليوم ده بـ حاجه ؟

إسلام محاولا إستفزاز محمد :
-
- - اه ان بكره الخميس وبعده الجمعه هيهيهيهيهيهي

رفع حاجبه قائلا :
-
- - لأ يا ظريف مش كده ، البرنامج الديني اللي كنت بقولك عليه هييجي النهارده

- يييييييييي هو إنت لسه فاكر ؟

محمد بثقه :
-
- - هاهااااي طبعا يا حلو ، انا خلاص أخدت القرار ، وهتتغير يعني هتتغير

إسلام :
-
- - ده انت مُصر بقي ؟!!

- طبعااااااا

إسلام بتعجب :
-
- - يابني انا مش قادر أفهمك ، عندك إصرار غريب بجد ،،بس أحب أقولك أني هتعبك جداااا ، براحتك بقي

محمد بتحدي :
-
- - أيوووووون انا مُصر ، وهنشوف مين اللي هيستسلم للتاني فـ النهايه ، واوعدك ان أنا اللي هكسب ، لأن انا اللي صح

- هاهاهاهاهاهاهاع, هنشووووووف

محمد محاولا التأكيد عليه :
-
- - هتصل بيك بقي في الميعاد بتاعه ، وبعد ما نشوف الحلقه هنتناقش فيها ، اووووكشن ؟

- كمااااااااان !! لأ يا عم خلاص مش هرد عليك

محمد :
-
- - عــــــارف ان مردتش هتلاقيني جايلك بكره وفاضحك فـ الكلية كلها ، هقولهم إنك سرقت مني المذكرات بتاع د عبد الرحمن

إسلام بإستنكار :
-
- - خلاص خلاص هرد ،، برستيجي ميسمحليش أنهم يعرفوا حاجه زي كده

- ههههههههههههههههه ماشي

______________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://olaa-elmasry.yoo7.com
علا المصرى
الـمـؤ سس
الـمـؤ سس
علا المصرى


عدد المساهمات : 22760
نقاط : 30252
السٌّمعَة : 2
تاريخ التسجيل : 15/12/2013

قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (( في الحلال ))   قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 01 أكتوبر 2015, 3:16 am

وفي المساء :

جلست سلمي علي موقع الفيس بوك لتتحدث مع حفصه وتقص عليها ماحدث اليوم ،

سلمي :
-
- - حفصه إنتي موجوده ؟

وبعد ربع ساعه :

- حفصه انتي فييييين ؟ عاوزاكي ضروري

- معلش يا سلمي قومت أعمل حاجه وسيبت الموبايل مفتوح ، خييييير ؟ مالك زعلانه ليه ؟

سلمي بإحساس غريب :
-
- - عندي إحباط داخل جواه تحدي

حفصه بعدم فهم :
-
- - بمعني ؟!!

- فاكره لما قولتلك اني كلمت صحباتي علي فكرة التغيير دي وهما قالوا أنهم موافقين وكده ؟ كلمتهم النهارده والبدايه مش مشجعه بالمره !

حفصه بحزن :
-
- - ليييه حصل إيه ؟

- يا ستي قولتلهم .... ( وأخدت سلمي تقص عليها ماحدث )

حفصه بتفهم :
-
- - امممم خلاص مش مشكله ، انا معاكي أهو ومش هسيبك ابدا إن شاء الله ، إبدأي انتي لوحدك وحاولي معاهم واحده واحده

سلمي بيأس :
-
- - مكنتش عاوزة كده ، كمان اتدايقت جدااااااا لما اتريقوا عليا وحسوا اني كده بهرج معاهم واني مش جاده فـ الموضوع ، رغم اني متأكده ان انا اللي صح ، ومتفائله خييير وإن أكيييد مع الوقت الحاجات البسيطه دي هتكبر ، صح ولا إيه ؟

حفصه بإبتسامه :
-
- - صح طبعـــــــا ، أي إنسان بيفكر إنه يتغير أو يلتزم بمعني أصح ، طبيعي جدااااا هيلاقي صعوبات كتير وناس بتستخف باللي هو بيعمله ، بس عارفه ؟ لما يبدأ التغيير ده يبان عليكي هتلاقي الناس بعد كده في عيلتك وكليتك بيتخذوكي قدوه ليهم ، ساعتها بس هتحسي ان انتي كنتي صح وإن الحاجات البسيطه دي كبرت وكبرت لحد ما بقت سلمي الملتزمة بجد وهم كلهم هتلاقيهم لسه وافقين مكانهم

تنهدت بأريحيه وقالت :
-
- - كلامك بيريحني علي فكره ، كمان انا من النوع اللي دماغي نشفه اوووووي في الحق ، ولو أخدت قرار بنفذه حتي لو الكل وقف ضدي ، ربنا يستر بقي

حفصه بإبتسامه :
-
- - ربنا يريح قلبك ، يلا بقي هتقوليلي علي القرار رقم 2 إمتي ؟

سلمي بحماس :
-
- - ااااول ما أخده هقولك

حفصه :
-
- - ماثي

____________________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://olaa-elmasry.yoo7.com
علا المصرى
الـمـؤ سس
الـمـؤ سس
علا المصرى


عدد المساهمات : 22760
نقاط : 30252
السٌّمعَة : 2
تاريخ التسجيل : 15/12/2013

قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (( في الحلال ))   قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 01 أكتوبر 2015, 3:17 am


وفي الساعه الثامنه مساءا بالتحديد ،، كان إسلام نائما عندما رن هاتفه المحمول

هاااااوم ، إيه القلق ده بس ! مش قادر بقي مش مهم !

اووووف بقي ، يااااااااااااااااااهند

هند ( من الخارج ) :
-
- - أيــــوه جايه أهو ،، ثواني

- تعالي شوفي البتاع اللي عمال يرن ده علشان مش قادر أقوم

- حــاضر حـــــاضر

- يـــــابنتي بسررررررعه زهقت منه

- أيوووه جيت أهو ،، ده محمد اللي بيرن

- عاوز إيه يا محمد دلوقتي بس ؟!!

- طيب خد رد وشوف عاوز إيه !

- مش قـــــادر بجد ،، عينيا بتقفل لوحدها

- يابني لحسن يكون عاوزك فـ حاجه مهمه !

- إستني كده ،، هو النهارده الأربعاء صح ؟

- اها .. إشمعني ؟

- ااااااه يبقي بيتصل علشان يقولي علي البرنامج الديني !

- برنامج ديني ؟!! إشمعني ؟

- يا ستي مش مهم بقي ،، خلاص خلاص سيبي الموبايل وامشي

- مــــاشي براحتك

- ييييييي ده بيرن تاني ،، بقولك إيه إقفلي الموبايل واطلعي وخدي الباب فـ إيدك

- يابني عيب كده ، لحسن يزعل !

- خلاص إعملي الموبايل صامت او خديه معاكي بره ، مش وقت برامج دلوقتي انا نايم علي نفسي أصلا

- خلاص هخليه معايا بره يمكن حد من أهلنا يتصل ولا حاجه ، عاوز حاجه تاني

- لأ شكرا

في الحلال
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://olaa-elmasry.yoo7.com
علا المصرى
الـمـؤ سس
الـمـؤ سس
علا المصرى


عدد المساهمات : 22760
نقاط : 30252
السٌّمعَة : 2
تاريخ التسجيل : 15/12/2013

قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (( في الحلال ))   قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 01 أكتوبر 2015, 3:19 am

مازالت سلمي جالسه تتابع جروب هنعيشها صح وتبحث عن الخطوه القادمه في التغيير ،، كانت تشعر براحه شديده وهي واحده من أفراد هذا المجتمع ، مجتمع نقي ، راقي وبه روحانيات عــــاليه ، حقــــا كانت سعيده أنها أصبحت واحده من أبناء هذا الجروب ،

كــانت مندهشه من هذه السرعه في إتخاذ هذا القرار بالتحديد ، هل من الممكن أن يكون الله قد بعث لها حفصه لتدلها علي هذا الجروب كـ رسالة من الله لها لتتقرب منه ؟ ام انها هي التي كانت بحاجه ماسه إلي التغيير ووجدت راحتها في هذا المجتمع الراقي ؟

لــا تعلم شئ سوي انها تريد أن ترتقي بنفسها فقط , وحتي لو واجهت الكثير من الصعاب ، فـ هي مؤمنه بالفكره ولن تتخلي عنها مهما حدث

وكـــــانت تسأل الله دائما ان يدلها علي الطريق الصواب ، وإن يكون ما تفعله حاليا بداية جيده في طريق إرتقائها من إنسانه كـ كل البشر إلي انسانه قدوة

________________

وفي صباح اليوم التالي :

إسلام ( لنفسه ) :

- غريبه ؟! ده الواد محمد عمره ما فوت محاضره !! وكمان قافل موبايله !! ههههههههههههههههههه تلاقيه زعلان مني بسبب الموقف اللي عملته فيه إمبارح ، بس هو عارف اني لما بكون نايم ببقي ميت ، أكيييد هعرف اصالحه زي كل مره ، يــــارب يرد بس

إقترب منه صديقه شادي قائلا :
-
- - واقف لوحدك ليه يا إسلام ؟

إسلام بإبتسامه خفيفه :
-
- - مستني محمد ، أصله لسه مجاش ، باين عليه كان سهران وراحت عليه نومه

شادي :
-
- - ههههههههههههه يمكن ، طيب تعالي أقف معانا بدل ما انت لوحدك كده

.. كان إسلام واقفا مع أصدقائه يتحدث ويمزح معهم ، عندما اتاه احد الأفراد وأمسك بـ كتفه من الخلف ، إستدار إسلام ليري من هذا وإذا به يري فاروق فقال متعجبا !!

- فـــــاروق !!

نظر إليه فاروق بغضب شديد وقال :
-
- - : تصدق بالله ؟ إنت أحقر أنسان شوفته فـ حياتي

لــ #رقيه_طه

إزاي فاروق يقول كده لإسلام ؟! وايه ممكن يكون حصل علشان يكلمه بالطريقه دي ؟!!


الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://olaa-elmasry.yoo7.com
الهام المصرى
المديرة العامة
المديرة العامة
الهام المصرى


عدد المساهمات : 4820
نقاط : 5634
السٌّمعَة : 0
تاريخ التسجيل : 29/06/2014

قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (( في الحلال ))   قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 01 أكتوبر 2015, 5:15 am

قصة جميلة جداااااا واقعية جدا 


ننتظر البقية بشرعة شدى حيلكمعانا 


وتسلم ايدك 
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
علا المصرى
الـمـؤ سس
الـمـؤ سس
علا المصرى


عدد المساهمات : 22760
نقاط : 30252
السٌّمعَة : 2
تاريخ التسجيل : 15/12/2013

قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (( في الحلال ))   قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 01 أكتوبر 2015, 6:15 pm

أشكركم لحضوركم الجميل لكل جديدي
و لردودكم الرقيقة دمتم بكل الحب

الباقية جاية ماتقلقيش بكمل اهو
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://olaa-elmasry.yoo7.com
علا المصرى
الـمـؤ سس
الـمـؤ سس
علا المصرى


عدد المساهمات : 22760
نقاط : 30252
السٌّمعَة : 2
تاريخ التسجيل : 15/12/2013

قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (( في الحلال ))   قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 01 أكتوبر 2015, 10:51 pm

في_الحلال


الحلقه السابعه :


.. كان إسلام واقفا مع أصدقائه يتحدث ويمزح معهم ، عندما اتاه احد الأفراد وأمسك بـ كتفه من الخلف ، إستدار إسلام ليري من هذا وإذا به يري فاروق فقال متعجبا !!...


- فـــــاروق !!


نظر إليه فاروق بغضب شديد وقال :


- تصدق بالله ؟ إنت أحقر أنسان شوفته فـ حياتي


تعجب إسلام من كلام فاروق وذلك لأن هذه أول مره يحدثه بهذه اللهجه فقال :


- نعــــــم !! إنت بتقولي انا كده ؟!!!!


فاروق بعصبيه :


- اه بقولك انت كده ، لولا بس اني بخاف من ربنا وماسك لساني كان زماني قلت حاجات تانيه كتير


رفع حاجبه وقال بصوت مرتفع:


- أيــــــه يا عم إنت حد كلمك ؟!!


رمقه نظره ساخره وقال :


- محدش كلمني عندك حق !! بعد إذنك يامحترم !!


أمسك إسلام يده ليوقفه وقال بصرامه :


- إستني هنا مش تفهمني بتقول كده ليـــــه ؟!! ولا انت جاي ترمي بلاك ع الناس وخلاص !!


أفلت يده من إسلام بعصبيه وقال بحنق :


- سيــــب إيدي واوعي من وشي ، إنسان مقرف


غادر فاروق ومازال إسلام متعجبا ،، وأخد يحدث نفسه : هل اصيب هذا الفتي بالجنون ؟ وكيف لي ان اتركه يغادر هكذا بعد كل ما قاله !!


حسنا يا فاروق ، فلأيام بيننا


_________________


لنلقي نظره علي كلية التربيه ،


سلمي بسعاده بالغه :


- أنا مبسووووطه اوووي يا عيال ، حاسه اني طــــايره بجد


فاطمه :


- ما تفرحينا معاكي يـــاست


سلمي بحماس :


- من ساعة ما عرفت الجروب ده وانا كل يـــوم أدخل وأفضل لازقه عليه لحد ما يزعقولي فـ البيت ، بجد ببقي فرحــانه اوووي وانا بقرأ كلامهم ، عارفين إحساس اني ابقي مرتاحه وأحس إخيييرا إني لقيت نفسي ؟


ثم نظرت إلي السماء وقالت :


- يــــــارب قويني وقربني منك أكتر


هند بتعجب :


- كــــــل ده علشان غيرتي صورة البروفايل ؟


ضحكت سلمي بصوت مرتفع وقالت :


- يا بت لأ طبعا مش كده ، انا حاسه اني مبقيتش أنا ، مش عارفه إيه اللي بيحصلي ، بس كل اللي أعرفه اني بقيت مبسوووووطه وبس


هند :


مـــاشي يا ستي ربنا يفرحك دايما
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://olaa-elmasry.yoo7.com
علا المصرى
الـمـؤ سس
الـمـؤ سس
علا المصرى


عدد المساهمات : 22760
نقاط : 30252
السٌّمعَة : 2
تاريخ التسجيل : 15/12/2013

قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (( في الحلال ))   قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 01 أكتوبر 2015, 10:52 pm

وفي المساء :


أرسلت سلمي رسالة لـ حفصه وكان محتواها ،،


......


سلمي :


- حفصه حفصه حفصصصصصصصصه


انا فرحــانه اوووي جداااااا خاااااالص


بصي انا أخدت قرار 2 و 3 و 4 هييييح بقي


بصي يا ستي ،، أولا كده يعني


قرار رقم 2 : اني مش هكلم ولاد فـ الجامعه خــــالص إلا للضروره القصوي ، وتقريبا أصلا مش هيكون في ضروره بيني وبين أي ولد ،، يبقي مش هكلمهم خالص ههههههههههههه ، وأصلا انا كنت بعمل كده علطول بس دلوقتي النيه بتاعتي إتغيرت


الأول كنت مش بكلمهم علشان عادي يعني عندي صحباتي يبقي هكلم ولاد ليه ؟ إنما دلوقتي اخدت نيه الحفاظ علي قلبي وعدم الإختلاط ومساعده اخواتي الشباب بقي وحاجات كده


قرار رقم 3 : هحاول أبطل الأغاني ، اممممم بصي هو يعني مش هعرف دلوقتي ، بس عموما هحمل شويه أناشيد كده للناس اللي قولتوا عليهم زي محمد عباس وماهر زين وأحمد سعيد وكده ، ومع الوقت أحاول اتعود علي الإناشيد وأبطل أغاني خـــالص


قرار رقم 4 : إني خلـاص خلـــاص بإذن الله هبطل مسلسلات خــــالص ، هو بس المسلسل اللي شغال دلوقتي فاضل فيه حلقتين ويخلص ، هشوفهم ااااخر حاجه بقي معلش ، وبعد كده مش هعلق نفسي بأي واحد جديد تاني


هـــــاه إيه رأيك بقي ؟ أنفع أبقي تلميذة شاطره ولا لا ؟ وهل المعدل اللي ماشيه بيه ده حلو ولا لا ؟ ومعلش انا مش قادره أبطل المسلسل والأغاني حـــالا ، بس اختك برضو قويه وبإذن الله بسرعه جدااااا هاجي أقولك بطلتهم تماما


يلــــا سلام بقي


....


.. إنتهت سلمي من كتابة الرسالة ، ثم وجدت ولاء اختها اتت إليها ،


ولاء بتساؤل :


- بتعملي إيه ؟


سلمي بسعاده :


- كنت ببعت رسالة لـ حفصه


- حفصه دي اللي هي بتاعة الجروب ؟


- أهــــا


ولاء بتعجب :


- ليه بقي ؟


أطلقت سلمي ضحكة عاليه ثم رفعت حاجبها وأجابت :


- مالك في إيه يا بنتي ؟!! هو تحقيق ولا إيه ؟ وبعدين ده انا اختك الكبيره ، يعني المفروض انا اللي أعمل كده مش إنتي!!


ولاء بعدم إهتمام :


- يا بنتي عادي مش تحقيق ولا حاجه ،، خلاص مش مهم


- عادي يا ستي هقولك ، وانا هخبي عليكي ليه يعني ، كنت بقولها آخر خطوات التغيير واني قررت أبطل أغاني ومسلسلات وأي تعامل مع الشباب إلا لو في ضروره


ولاء بضيق :


- إنتي متأكده من الطريق اللي انتي ماشيه فيه ده ؟!! انا حاسه انها بتعملك غسيل مخ !! هتبقي معقده زيهم ولا إيه ؟!!


مازالت سلمي محتفظه بإبتسامتها وحاولت إقناع ولاء بوجهة نظرها قائله :


- ولـــاء يا حبيبتي يا صغنونه يا عبيطه إنتي ، بلــاش تصدري حكم علي حد غير لما تعرفي وجهة نظره الأول كويس وتفهميها ، وبعدين قولي قرارك براحتك ، وطالما اللي انا بعمله ده هيقربني من ربنا ، يبقي هــــــو ده الصح بعينه ومش ممكن يكون تعقيد زي ما بتقولي ، عموما لو لاقيتيني إتغيرت وبقيت معقده ساعتها هيكون ليكي كلام تاني ، قششششششطه ؟


ولاء بعدم إقتناع :


- إنتي حره ،، ربنا يهديكي


سلمي مازحه :


- إدعي من قلبك بس هـــاه ، مش تريقه


ولاء :


- ماشي ربنا يهدينا جميعا ،، هروح انا بقي أكمل المسلسل


ذهبت ولاء وأخدت سلمي تحدث نفسها :


- دورك لسه جاي معايا يا ولاء ، مش هسمح إن اختي الوحيده تكون عايشه كده وخلـــاص !! بس أبدأ مع نفسي الأول وبعدين أحاول معاكي ربنا يقدرني ، حاسه اني داخله علي مسئوليه كبيـــــره ، ربنا يستر


_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://olaa-elmasry.yoo7.com
علا المصرى
الـمـؤ سس
الـمـؤ سس
علا المصرى


عدد المساهمات : 22760
نقاط : 30252
السٌّمعَة : 2
تاريخ التسجيل : 15/12/2013

قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (( في الحلال ))   قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 01 أكتوبر 2015, 10:53 pm

وفي منزل إسلام :


إستيقظ إسلام من نومه مناديا علي اخته :


- هنـــــــــد ,, يـــــاهند


- أيووه جايه ،، هاه عاوز إيه ؟


إسلام متسائلا :


- هي الساعه كام دلوقتي ؟


- 7 ونص تقريبا


- ده بليل ولا الصبح ؟


- ههههههههههههههههههه ركز يابني ، بليل طبعا


إسلام بضيق :


- طيب ليه سبتيني نايم ده كله ؟


هند متعجبه :


- ما إنت مقولتش إنك عاوز تصحي أصلا !!


- خلـــاص مش مشكله


- عاوز حاجه تاني ولا أمشي ؟


نظر إليها فجاة وكأنه تذكر شيئا فقال :


- اه صحيح هو محمد متصلش ؟


- لـــأ


إسلام :


- خلاص بقي انا هخطف رجلي لحد بيته أشوف ماله


وأكمل متعجبا :


- مكنتش أعرف انه هيزعل اوي كده !!


هند بإبتسامه :


- مــاشي اللي يعجبك


...


إرتدي إسلام ملابسه وذهب إلي منزل محمد ، وعندما وصل إلي بداية الشارع الذي يسكن به محمد ، نظــر فإذا به يري شيئا غريبا جعله يفكر ماذا سيفعل الآن ..


لــ #رقيه_طه


يـــــاتري إسلام شاف إيه ؟ وإيه هيكون رد فعله ؟


هنعرف بكره في ميعادنا بإذن الله


ما تستعجلوش ،، لأن الأحداث اللي جايه رهيبه بمعني الكلمه !


جهزوا نفسكم بقي


يــــــارب الحلقه تعجبكم
في الحلال
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://olaa-elmasry.yoo7.com
علا المصرى
الـمـؤ سس
الـمـؤ سس
علا المصرى


عدد المساهمات : 22760
نقاط : 30252
السٌّمعَة : 2
تاريخ التسجيل : 15/12/2013

قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (( في الحلال ))   قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 01 أكتوبر 2015, 10:59 pm

اسفة يا بنات اليومين اللي جايين مش هاقدر انزل حلقات عشان كدة هنزل حلقتين النهاردة وان شاء الله في اقرب فرصة انزل حلقات كمان واتمنى تعذروني.


#في_الحلال


الحلقه الثامنه :


إرتدي إسلام ملابسه وذهب إلي منزل محمد ، وعندما وصل إلي بداية الشارع الذي يسكن به محمد ، نظــر فإذا به يري شيئا غريبا جعله يفكر ماذا سيفعل الآن .....


أخد يحدث نفسه :


- لـــا إله إلا الله ، طيب ده انا كده مش هعرف أعدي ، خلاص بقي ألف من الناحيه التانيه وخلاص


وقبل أن يتحرك من مكانه تذكر قائلا :


- يييييي دي الناحيه التانيه دي عند بيت فاروق ، ااااوف بقي ، بس هو أصلا إيه اللي هيوقفه فـ الشارع !! وانا لما أقابل محمد هخليه يتصرف مع صاحبه ده ويشوف ااايه اللي هو عمله معايا الصبح ده !!!


إستدار إسلام ليتجه إلي الشارع المجاور ومنه يذهب إلي الجهه المقابله من شارع محمد ، تحرك بخطوات سريعه وعندما إقترب من منزل محمد وجد فاروق امامه


نظر إسلام إليه بضيق وقال محدثا نفسه :
-
- - ييييي ده شافني ، اوووف بقي
-
حرك فاروق رأسه صعودا وهبوطا وقال بضيق :
-
- - انت جيت أخيييرا يا أستاذ ، والله فيك الخير


إسلام بضجر :
-
- - فيييه إيه يا عم !! هو إنت كل ما تشوف خلقتي تقرفني !! وبعدين إنت عمرك ما كنت بتتكلم معايا كده إيه اللي حصلك ؟


نظر إليه بعينين مفتوحتين وقال بغضب :
-
- - علـــــشان انا مش طايقك ،، ولولا إن انا ماسك نفسي كان زماني عملت حاجه تزعلك


إسلام بإبتسامه مستفزه :
-
- - فهمني بس ، هو إنت جرالك حاجه ؟ محتاج دكتور نفسي طيب ؟!!


فاروق بعصبيه :
-
- - إستغفرك ربي وأتوب إليييييييييييييييك


إسلام محاولا إنهاء هذا الحوار :
-
- - عموما أنا طالع لمحمد وهخليه يشوف تصرفه معاك ، انا ده كله ساكتلك علشان مزعلهوش مني لأني عارف إنه بيعزك !!


فاروق بنظره لوم :
-
- - محمد !! ودلوقتي إفتكرت محمد !! ماكان من الاول يا استاذ


إسلام وقد إرتفع صوته من كثره الغضب :
-
- - يـــــاعم في إيــــه ؟!! كل ده علشان برنامج ديني يعني !! خلاص تتعوض إيــــــه المشكله ؟!!


فاروق :
-
- - برنامج ديني ؟!! عامل نفسك عبيط ومش فاهم هـــاه !!


إسلام بعدم فهم :
-
- - خلــاص فهمني يا فكيك !!


___________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://olaa-elmasry.yoo7.com
علا المصرى
الـمـؤ سس
الـمـؤ سس
علا المصرى


عدد المساهمات : 22760
نقاط : 30252
السٌّمعَة : 2
تاريخ التسجيل : 15/12/2013

قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (( في الحلال ))   قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 01 أكتوبر 2015, 11:00 pm

هيا بنا لنعود ليوم الأربعاء ، الساعه الثامنه مساءا ولكن هذه المره في منزل محمد


محمد مناديا بصعوبه :
-
- - ااااااااااااه ن ن نهي


اتت اخته مسرعه وقالت بفزع :
-
- - محمد مااااااااالك


نظر إليها في ضعف محاولا الكلام :
-
- - م م مش قادر ا ا اخد نفسي ، هاتي م مايه ب بس بسرعه ااااااااه


نهي وقد ظهر علي وجهها علامات الإضطراب :
-
- - حــاضر حـــاضر
-
- أحضرت إليه كوبا من الماء ولكنها وجدته علي نفس الحالة فنادت علي والدتها مسرعه :


- ألحقيني يا مــــــــــــامـــــــــــا


الأم :
-
- - اييييه يا بنتي في إيه ؟


نهي بخوف :
-
- - محمد مش قادر ياخد نفسه يا ماما ، انا خاااايفه اوووووووي ، أعمل إيه دلوقتي طيب ؟


أجابها بضعف :
-
- - ات ات اتصلي ب ب بإ س سلام


نهي :
-
- - حـــاضر حـــــاضر


وبعد 3 محاولات


كادت أن تقذف الهاتف من يدها وقالت بعصبيه :
-
- - اوووووووووف مش راضي يرد ، اعمل اااااايه طيب ؟!! انا حاسه ان عقلي إتشل عن التفكييييييير


محمد بإبتسامه متعبه :
-
- - ت ت تلقاه ف فك فاكرني بك بكلم بكلمه ع ع علشان البر بر برنامج الد دي يني ،، خ خ خل خلاص مت متح متحاوليش ت ت تاني


الأم بلهفه :
-
- - إتصلي بأبوكي طيييييييب
-
- ونظرت إلي السماء قائله بصوت مرتفع :
-
- - يــــــــــارب يـــــــــارب


أجابتها نهي رفضا :
-
- - بابا علشان ييجي مش أقل من ساعتييييين ،، اعمـــــــــل إيه ولا أتصل بميييييييين ؟ انا مش عارفه أعمــــــل أي حاجه


محمد :
-
- - ات ت تص لي ب ف فر فاروق ط يب


- حــــاضر حـــالا ،، يـــــــارب


نهي :
-
- - السلام عليكم ، أيـــــوه يا استاذ فاروق ، انا اخت محمد ، بعد إذن حضرتك تعالي حـــالا


فاروق بتعجب :
-
- - خيييير في حاجه ؟


كادت أن تبكي فحاولت التماسك قائله :
-
- - محمد تعبان قوووي ومش قادر ياخد نفسه ، بعد إذنك هات الإسعاف وتعالي بسسسسرعه


فاروق بخوف :
-
- - حــــــاضر جــــاي حــــالا


أســــرع فاروق إلي منزل محمد حتي من دون أن يرتدي ملابس الخروج ، ضرب الباب بسرعه شديده ، ارتدت نهي حجابها وفتحت


أشارت بيديها علي غرفه محمد قائله :
-
- - أتفضل هو جـــوه


تعجب فاروق عندنا رأي محمد علي هذه الحالة وذلك لأنه دائما يراه مشرق الوجه واسع الإبتسامه فقال في خوف :
-
- - مـــــالك يا محمد فيييك إيه ؟


محمد بضعف :
-
- - ااااااه م مش مش ق ق قد قادر ات ات ات اتنفس


فاروق محاولا تهدئته :
-
- - طيب خلاص ارتاح دلوقتي ومتتكلمش ، أنا خلاص أتصلت بالإسعاف وهما جايين حــــالا ، معلش إستحمل


لم تتحمل نهي ان تري أخيها بهذا الشكل أكثر من ذلك فأخذت عيناها تنهمر بالدموع ، فنظر إليها محمد في حزن قائلا :
-
- - متع متعي متعيطيش ي ن نهي ، ان نا هب قي ك ك كويس إن ش شاء الله


نظرت إليه بإبتسامه مصطنعه وقالت :
-
- - حــاضر حـــاضر ، إرتاح إنت بس دلوقتي ومتتكلمش


أخد فاروق ينقر علي الطاولة بعصبيه وهو يقول :
-
- - اووووووووف اتأخروا كده ليييييييييييييييييه ، يــــارب بقي


أحس محمد انه من الممكن أن تتأخر الإسعاف أكثر من ذلك ، فنظر إلي فاروق وهمس قائلا :
-
- ط ط طيب فاروق اس اس معني ه ه هقولك حاجه م مه مهمه


فاروق بإبتسامه مصطنعه :
-
- - معلش يا محمد مش وقته ، إرتاح إنت دلوقتي ونتكلم بعدين


محمد بإصرار:
-
- - مع مع لش ح ح حاجه م م همه ،، ع عش عشان مش ع ع عار عارف ه هع عيش تاني و و ول لا ا ا ايه


مسح علي رأسه برفق قائلا :
-
- - بعد الشر علييك يا محمد ، هما جايين حــالا متخفش


محمد مكملا :
-
- - ب ب بص انا ه ه هوصيك إنك ت ت تاخد بالك م من إس إس سلام ،، ب ب بالله ع عليك يا ف فاروق ما تسيبه إلا لـم لم لما ي ي يكون ق قريب من ربنا ،، ا ا انا ك ك كن كان نفسي ن نتغير س سو سوا ب ب بس يمكن ربنا م مش رايد ،، ق ق قوله ان اني ض ض ضيعت عمري ك ك كله وانا عايش غ غ غلط ،، مش عاوزة هو ك ك كمان يع يع يعمل كده ،، قو قوله يدعيلي وخد بالك م م منه مــ مـــــاشي ؟ قوله إني كنت بحبه ا ا اوووي وكان نفسي يكون احس احس احسن من كده ،، ق ق قوله كح كح اااااااااااااااه ،، خ خل خليه ي ي يبقي زيك م م ماشي ؟ وخد بالك من أبويا وم م من نهي وعلياء و امي ،، م م متنساش يا فاروق ،، دي وصيتي لي لي ليك بقي ،، و و و اوعوا تنسوا تدع ع عولي وتقو و ولوا ل ربنا اني ك ك كنت ناوي أبقي ك كويس ب ب بس مل مل ملحقتش


أومأ برأسه موافقا وقال برفق :
-
- - حـــــاضر حـــــاضر والله ، كل اللي انتي عاوزه هعمله ، بس إرتاح انت دلوقتي عقبال ما الإسعاف تيجي ، انا مش عــــــارف أتأخروا ليه هما كمـــــــــــان


محمد بهمس :
-
- - ا ا ا اش اشهد ا ان لا إله ا ا إلا الله واشهد ا ان م م محمد ر رسول ا ال الله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://olaa-elmasry.yoo7.com
علا المصرى
الـمـؤ سس
الـمـؤ سس
علا المصرى


عدد المساهمات : 22760
نقاط : 30252
السٌّمعَة : 2
تاريخ التسجيل : 15/12/2013

قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (( في الحلال ))   قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 01 أكتوبر 2015, 11:04 pm

مرت اللحظات وكأنها ساعات وأخد الجميع ينظر إلي السماء ويدعو الله ان تأتي الإسعاف بأقصي سرعه


إنتبه فاروق علي صوتا في الشارع فنظر إلي والده محمد قائلا :
-
- - انا سامع صوت فـ الشارع ، بعد إذن حضرتك هبص من البلكونه يمكن الإسعاف تكون جات


نظر فاروق للشارع فإذا به يري عربه الإسعاف قد وصلت أخيـــــرا ، أبتسم إبتسامه صغيره وهو يقول : الحـــمد للــــــه


عادت فاروق مبتسما ونظر إلي محمد قائلا :


- خلــــاص يا محمد عربيه الإسعاف وصلت الحمد لله ، معلش إستحمل ، 5 دقايق ونكون في المستشفي إن شاء الله


- حاول أن يرفعه من مكانه ولكنه لم يرد فقال بفزع :
-
- يلــا يا محمد معايـــــا ، محمد !! يــــا محمد


محمد رد عليــــــا ، محمد الإسعاف جـــــات , محمد رد عليــــــــا ، محمـــــــد محمـــــــد
-
- وأخذ يحرك جسده بشده وهو يصرخ :


- محمد يلـــــا خلاص هنروح المستشفي ، إنت مش بترد لييييييييييه


خلاص والله جات برا أهي ، يا محمد رررررررررررد عليــــــا بقي


إنت مش بترد ليييييييييه هااااااااااااه ، رد عليا يا محمد ارجوووووووووووووووك ، يا محمد رررررررررررد


- وأخذ يحرك رأسه يمينا ويسارا محاولا تكذيب ما يراه :
-
- بالله عليك ما تقول إنك موتت ، لالالالالا إنت كويس أهو, رد عليـــا بقي أرجوووووووووك, محمد علشان خاطري رد عليـــــــا , طيب بص قوووم وانا اوعدك هنغير إسلام سواااا


إنت مش بترد لييييه ؟!! إنت اغمي عليك صح ؟ أيووووه أيووووه أكيد اغمي عليك


اغمي عليك هااااااااه ،


بس النبض وقف ، يعني أيـــــــــــه وقف ؟ يعني خلاص كده !!


محمد رد عليـــــا بقي ،، بالله عليك رررررررررد
-
- وأخذ يصرخ بأعلي صوته :
-
يـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــارب
-
سقطت الام علي الارض من أثر الصدمه وأخدت تصرخ بششششده علي ولدها الوحيد, أما عن نهي فـ هي إلي الآن غير مستوعبه ما حدث وتنظر للمشهد فقط ولا تتحدث


لــ #رقيه_طه


ثانيه ثانيه !! هو محمد مات ؟


ولا دي مجرد حالة تعب عاديه ؟


طيب هو إيه سبب تعبه المفاجئ ده أصلا ؟


وهل الإسعاف هتلحق تعمل حاجه ولا كده خلـاص ؟


طيب ورد فعل إسلام إيه لما يعرف اللي حصل ده ؟


كــل ده هنعرفه بكره بإذن الله


عاوزه أعرف شعوركم بعد ما عرفتوا أخيييرا


وإيه رأيكم في الحلقه ومتوقعين إيه اللي يحصل بعد كده ؟
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://olaa-elmasry.yoo7.com
علا المصرى
الـمـؤ سس
الـمـؤ سس
علا المصرى


عدد المساهمات : 22760
نقاط : 30252
السٌّمعَة : 2
تاريخ التسجيل : 15/12/2013

قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (( في الحلال ))   قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 01 أكتوبر 2015, 11:06 pm

الحلقه التاسعه :

ذهب فـــاروق إلي باب المنزل وأخذ يصرخ بأعلي صوته :...

- حــــــــد يلحقني بسررررعه ، النبض وقف وانا مش عارف أعمل إيـــــــــــــه

صعد رجال الإسعاف بسرعه وحملوا محمد وذهبوا به إلي المستشفي ، أخبر فاروق والدة محمد أن تتصل بوالده ليأتي إليهم في المستشفي ، وذهب هو معهم في عربه الإسعاف

________________

إستلمت حفصه رسالة سلمي وقامت بالرد عليها ، وكان محتوي الرسالة :

- حبيبتي يا سلمي ربنا يبارك فيكي ، أيـــوه كده بقي ياعم ، وعلي فكره طالما حطيتي رجلك علي اول الطريق هتلاقيكي مع الوقت بتقربي من ربنا أكتر وتسيبي حاجات كتير غلط بتعمليها علشان رضا ربنا ، انا وثقت فيكي وعارفه إنك أدها .

___________

حمـل رجال الإسعاف محمد وأدخلوه إلي غرفة العمليات وجلس فاروق بالخارج يدعو الله ان ينجي صاحبه .

وبعدما يقرب من الـنصف ساعة خرجت الممرضه مسرعه نحو غرفة ما ، فنادي عليها فاروق قائلا :

- يا استاذة لو سمحتي طمنيني عليه

وقبل ان تختفي من أمام نظره جاوبته بحزن :

- ادعيله

عادت الممرضه بسرعه أكبر من المره السابقه ودخلت إلي غرفة العمليات مره اخري ولكن سرعان ماخرج الطبيب وتبدو علي وجهة ملامح الحزن والغضب معا ، لم يلتفت إلي فاروق ولكن سار في طريقه فأمسك فاروق بيده من الخلف وقال بلهفه :

- يا دكتور بعد إذنك طمني ، هو محدش عاوز يقولي حاجه ليه ؟!!

أفلت يده بغضب ونظر إليه بحنق قائلا :

- جايين تجيبوه دلوقتي بعد إيه ؟!!

نظر له بعدم فهم وقال :

- مش فاهم يا دكتور !

أكمل بغضب :

- إزاي تسيب أخوك الفتره دي كلها بيعاني من ضيق التنفس ومحدش يفكر حتي إنه يوديه المستشفي يشوف ماله !!

تعجب من كلام الطبيب فهو لا يعلم شيئا فقال بلهفه :

- يا دكتور الله يخليك فهمني انا مش فاهم حاجه ، وكمان انا صاحبه مش اخوه وهو والده راجل كبير ف السن واخواته كلهم بنات وانا معرفش حاجه عن اللي حضرتك بتقوله ده

ربت علي كتفه وقال بأسي :

- صاحبك جاله ضيق تنفس مفاجئ وكان لازم يتحط بسرعه تحت جهاز التنفس الصناعي لأن حالته كانت متأخره ، بس للأسف وصل هنا متأخر وإحنا عملنا كل اللي نقدر عليه بس دي إرادة ربنا

لم يكن يريد أن يصدق ما يسمعه فقال بعدم إستيعاب :

- يعني إيه ؟

نظر إلي الأرض وقال بهدوء :

- البقاء لله

وقعت الكلمة علي مسمع فاروق كالصاعقه ، ارتمي علي اول كرسي بجواره وهو لا يصدق ما سمعه ، نظر إلي السماء بضع دقائق بدون ان يتفوه بأي حرف ثم نهض من مكانه ذاهبا إلي غرفة الطبيب وقال بجديه :

- ممكن حضرتك تقولي إيه الاجراءات اللي المفروض نعملها علشان نخرجه من هنا ؟

نظر إليه الطبيب بدهشه ، فمن دقائق كان منهارا تماما ولكن ماذا حدث له الآن ومن أين اتي بكل هذه القوه

انتشله فاروق من شروده قائلا :

متستغربش يا دكتور .. انا لازم أبقي أقوي من كده كمان .. محمد والده كبير في السن وانا لازم أقف جنبه في الوقت ده .. ممكن بقي حضرتك تقولي مطلوب مننا إيه دلوقتي بالظبط ؟

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://olaa-elmasry.yoo7.com
علا المصرى
الـمـؤ سس
الـمـؤ سس
علا المصرى


عدد المساهمات : 22760
نقاط : 30252
السٌّمعَة : 2
تاريخ التسجيل : 15/12/2013

قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (( في الحلال ))   قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 01 أكتوبر 2015, 11:07 pm


ظهرت ملامح الرعب علي وجه إسلام وقال بصوت حــاد :

- إنت بتقول إيه ؟ إنت بتتكلم بجد ؟!!

حاول فاروق الإحتفاظ بدموعه في عينيه ولكنه لم يستطع فقال بصراخ :

- بقولك محمد مات قدام عيني .. عـــارف يعني إيه مات قدام عيني ؟ عارف يعني إيه اخر حاجه يقولهالي تبقي خلي بالك من إسلام وخليه يقرب من ربنا ؟ عارف يعني إيه كان نفسه يكون أحسن من كده بس انت كنت دايما بتتريق عليه وكنت السبب في انه فضل واقف مكانه ومتقدمش خطوه من ساعة ما عرفك ؟

طيب عارف يعني إيه هو دلوقتي ميت ؟ يعني بيتحاسب هـــاه ؟ عارف يعني إيه بيتحاسب ؟

بجد انا مش متخيل إنت إزاي يجيلك عين تيجي هنــا تاني بعد كل اللي حصل ده ؟!!

نظر للجانب الآخر وقال هامسا :

كان نفسي أكون قريب منه قبل ما يموت يمكن كنت أقدر اساعده يقرب من ربنا شويه ، يمكن كنت أكتشف مرضه واقنعه يروح للدكتور ويهتم بصحته شويه ، كان نفسي في حاجات كتير اووووي بس خلاص مبقاش ينفع . هو بس دلوقتي محتاج دعائنا وربنا يرحمه برحمته

ثم عاود النظر لإسلام وقال بعصبيه :

ممكن بقي مشوفش وشك قدامي تــــاني ؟ ولا دي كمان صعبه ؟ وعلي فكره عمري ما هسامحك ولا هعفيك من المسئولية .. لأنك أكيد كنت بتشوفه تعبان قدامك وعمرك ما فكرت تسألة مالك ؟ وعمري ما هنسي انه كان ممكن يكون أفضل لولا إنه عنده صاحب زيك .. إتفضل من قدامي يا استاذ مش عاوزين نشوفك في الشارع هنا تاني

قال إسلام بصوت مختنق من كثرة البكاء :

- يا فاروق انا والله العظيم ما اعرف أي حــاجه من اللي انت بتقوله ده ؟ بالله عليك قولي انك بتكدب وان ده محصلش وانا اوعدك والله هعمل كل حاجه هو عاوزها ..

حاول التسامك قائلا :

- يا ريت كنت بعرف اكدب يا إسلام .. يلا إتفضل من هنا بعد إذنك لاني تعبت ومبقيتش قادر استحمل ولا كلمه زياده وخصوصا منــك

إلتفت إسلام خلفه وعاود النظر إلي فاروق قائلا بصوت متقطع :

- يعني إيه ؟!!! يعني الصيوان اللي ورا ده بتاع محمد ؟ يعني خلاص كده مش هشوفه تانــــي ؟!!

قال بنفاذ صبر :

- والله إنت ممكن تروح تتأكد بنفسك .. بعد إذنك يا استاذ

ثم تركه وذهب بعيدا .

وقف إسلام بضع دقائق يترجي قدماه ان تحملانه ليذهب إلي منتصف الشارع حيث يقف والد محمد ، مرت اللحظات من بين منزل فاروق إلي منزل محمد وكأنها ساعات بل سنين يحاول فيها إسلام إستيعاب كل ما حدث ، يحاول الإقتناع بأن محمد قد مات بالفعل وإنه لن يراه ثانية ، يحاول معرفة كيف سيعيش بمرارة الذنب الذي وضعه فاروق علي عاتقه ، يحاول إستيعاب كل ما حدث ولكنه لا يستطيع .

أحس فجأة بأحد يلمس كفه وإذا به يري والد محمد غارقا في البكاء ويسلم عليه بحراره ويأخذه في حضنه .. ظل في حضنه بضع لحظات ومن ثم انتفض قائلا :

- عمي هو محمد مات فعلا ؟

إرتمي الأب علي الكرسي خلفه وهو يقول بصوت متقطع :

- راح عند اللي أحسن مني ومنك

إمتلأت عيناه بالدموع وحاول الكلام ولكنه لم يستطع . ظل جالسا بجوار والد محمد بعض الوقت قد يكون دقيقه او ساعه او عدة ساعات ، لا يعلم شيئا ، كل ما يعلمه هو أنه لا يشعر بشئ سوي المراره

ظل هكذا طويلا حتي وجد شخصا يربت علي كتفه قائلا :

- البقاء لله يا استاذ ، معلش بنستأذن حضرتك تطلع ترتاح علشان هنشيل الكراسي

نظر حوله فإذا به لايري احدا سواه فقام في هدوء وذهب بدون ان يتفوه بأي كلمة .

عــاد إلي منزله بعد منتصف الليل وفتح الباب بهدوء فإذا به يري والدته واخته في إنتظاره ،

قالت هند بلهفه :

- إيـــــه يا إسلام انت بتهزر ؟!! سهران ده كله بره بتعمل إيه ؟!!

قال بعدم إهتمام :

- خلاص جيت أهو

ثم ذهب إلي غرفته وأغلق الباب وراءه ، ولكن هند لازالت تريد إن تعرف لماذا تأخر كل هذا الوقت وخصوصا لأنه غير معتاد علي ذلك لانه يعرف انه المسئول الوحيد عن والدته وعنها لذلك لايجب ان يتركهما وحدهما

ذهبت إلي غرفته وطرقت الباب ولكنه لم يفتح ، فتحت وقالت بعصبيه :

- يعني إيه خلاص جيت أهو ؟ إحنا قلقنا عليك جدا يا إسلام خوفنا لاقدر الله يكون حصلك حاجه ؟ وقافل موبايلك ليه كمان ؟

وضع غطاء السرير فوق رأسه وقال بحده :

- إمشي يا هند

أزاحت الغطاء عن وجهه وقالت بغضب :

- لأ مش همشي إلا لما تقولي إتأخرت لييه كده ؟ وبعدين انت بتكلمني بلا مبالاه ليه كده ؟ حصل إيه يعني ؟ هو انا عملتلك حاجه ؟
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://olaa-elmasry.yoo7.com
علا المصرى
الـمـؤ سس
الـمـؤ سس
علا المصرى


عدد المساهمات : 22760
نقاط : 30252
السٌّمعَة : 2
تاريخ التسجيل : 15/12/2013

قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصة (( في الحلال ))   قصة  ((    في الحلال   )) - صفحة 2 Icon_minitimeالخميس 01 أكتوبر 2015, 11:08 pm

نهض من مكانه وهو ثائر وأخد يصرخ قائلا :

- عاوزه تعرفي حصل إيه ؟ هــــــاه ؟ أقولك يا ستي .. محمد صاحبي مـــــات وانا كنت السبب في موته ، فاكره لما رن عليا وانا معبرتوش ؟ ساعتها كان بيموت وانــا اول واحد إتصل بيه ، أصله كان فاكرني صاحب بجد وهلحقه !!

طيب عارفه ان والده اول ماشافني اخدني بالحضن جـــامد ، أصله فاكرني زي ابنه وبيقولي انت من ريحة الغالي .. مسكين الراجل ميعرفش ان ابنه كان ممكن يكون أحسن من كده بكتيــــر لو مكنش عنده صاحب ندل زيي ، ميعرفش ان ابنه دلوقتي بيتحاسب والله أعلم هو دلوقتي مرتاح ولا لأ ؟ ميعرفش اني لما كنت بشوف محمد تعبان كان اخري أقوله مالك وأجيبله مايه وعصير ، حتي مهانش عليا أضغط عليه وأقوله نروح لدكتور نشوف مالك !!

كنت عارف انه طـــول عمره بيكره الدكاتره بس عمري ما فكرت انه ممكن يموت بسبب مرضه ، عمري ما فكرت ان صديق عمــــري يروح مني بسرعه كده وفي لمح البصر !!

كان دايما يقولي عاوزين نلحق نقرب من ربنا قبل ما نموت وانا كنت بضحك عليه وأقوله ياعم إحنا لسه قدامنا العمر طويل ، مكنتش اعرف انه كان قدامه يوم واحد ويموت ..

إتسعت عينا هند وأخذت تحرك رأسها بعدم تصديق قائله :

- إنت بتقـول إيــ

قاطعها إسلام بحده وأردف قائلا :

- عارفه أخر حاجه قالها إيه قبل ما يموت ؟ قالهم خلوا بالكم من إسلام وخلوه يقرب من ربنا علشان مش عاوزه يموت زيي ؟ عارفه يعني إيه يوصيهم عليا قبل ما يوصيهم علي أهله ؟ دلوقتي بس عرفت قيمة انه كان دايما يقولي انه بيحبني أكتر من نفسه

اخذ يتنفس بصعوبه وهو يقول بصوت متقطع :

ااااااااااااه أقول إيه ولا إيه بس ؟ أطـــلعي يا هند دلوقتي وسيبوني في حـالي ومحدش يدخل عليــــا تـــــاني مفهوووووووم

حاولت هند تهدئته ولكنها لم تستطع فذهبت للخارج وأغلقت الباب خلفها والدموع في عينيها

_____________

اخذ إسلام ينظر إلي سقف الغرفه لساعات بدون أن يتفوه بأي حرف ، كانت دموعه تتساقط كالسيل ، رجع بذاكرته للخلف وأخد يتذكر وفاة والده وكيف ساعده محمد علي إجتياز هذه المحنه

كـان يري الموقف أمامه وكأنه حدث بالأمس .. عندنا علم إسلام بوفاة والده كان بالصف الثاني الثانوي ، لم يكن يعلم ماذا يفعل وهو في مثل هذا السن الصغير فما كان منه إلا انه اتصل بأقرب صديق له

وقال بصوت متقطع من كثره البكـــاء :

- محمد الحقنــي يا محمد أبويا مــــات مــــات

إنتفض من مكانه وقال بقلق :

- بتقول إيـــه يا إسلام ؟!

أخد يصرخ بشده :

- محمد انا حاسس إني هموووت إلحقني بســـرعه

قال في توتر :

- حـــاضر جاي حااالا أهو ، خلي بالك من نفسك

تذكر عندما أخده محمد في حضنه وأخد يربت علي كتفه وهو يقول بجديه :

- إسلــام إنت راجل البيت دلوقتي ولازم تكون أقوي من كده ، وانا جنبك أهو وعمري ما هسيبك

ثم أومأ برأسه مؤكدا :

- انا من دلوقتي راجل البيت معاك ، ومفيش حاجه اختك ولا مامتك هتحتاجها إلا وهتكون موجوده بإذن الله ، يلــا إمسح دموعك وروح هدي مامتك وأختك وحسسهم إن ليهم ظهر وسند

قال إسلام والدموع بين عينيه :

- يا محمد انا ثانوية عامه ومسئولية الدراسه لوحدها صعبه عليــا ، هعمل إيه بس ولا هشيل مسئوليتهم إزاي ؟!! انا حاسس إني اتكسرت ومش هرجع تاني

نظر إليه بصرامه وقال بصوت قوي :

- هنعمل الـإثنين يا إسلام بإذن الله ، هندخل هندسه زي ما بنحلم دايما وبرضو هنكون رجالة ونشيل أهلنا علي راسنا بإذن الله ، انا جنبك أهو متقلقش

تذكر عندما كان يتصل به يوميا ويسأله : هل تحتاجون شيئا ؟ تذكر عندما كان يتصل به ويقول أنا قادم الآن فماذا أحضر معي ؟

تذكر عندما وقف بجانبه ولم يتركه للحزن والإحباط وأخد يذاكر له كل ما فاته ويذكره دوما بحلمهم وبإن والده سيكون فخورا به إذا إلتحق بكلية الهندسه كما تمني .

تذكر كيف كان محمد الاب الثاني له وإنه لم يتركة لحظة ، وفي مقابل ذلك عندما شعر محمد بالتعب وفكر في الإتصال بأقرب صديق له لم يلق منه ردا وكان التأخير هو السبب في وفاته

أخذ يضرب الفراش بقــوه رهيبه وهو ثائر تماما ، أخذ يلوم نفسه بقوه علي ضياع صديقه منه ، أخذ يتذكر مواقف كثيره حدثت بينهما وكان بين الغضب والضحك والبكاء والألم حتي شعر بالتعب وذهب في النوم

لــ #رقيه_طه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://olaa-elmasry.yoo7.com
 
قصة (( في الحلال ))
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 2 من اصل 10انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  الصفحة التالية
 مواضيع مماثلة
-
»  أفضل مطاعم الحلال في انترلاكن سويسرا
» صادق الصباح وسمية الخشاب يحتفلان ببدء تصوير"الحلال"
» الجيش الثالث مقتل 3 تكفريين وضبط 3 آخرين وتدمير مخازن سلاح بجبل الحلال

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
علا بنت الشاطىء :: ركن الادب والشعر :: قصص و روايات - قصص واقعية :: قسم خاص للقصص الطويلة الكاملة-
انتقل الى: